مقام ناتو: به دنبال استقرار نیرو‌های نظامی در اوکراین نیستیم انفجار در وزیرستان پاکستان جان ۷ نظامی را گرفت مقام حماس: جنگ نتانیاهو در دور باطلی قرار گرفته است سازمان ملل: هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد درگیری گالانت و نتانیاهو بالا گرفت ده‌ها شهید و مجروح در بمباران جنون‌آمیز جبالیا غزه | ده‌ها خانه تخریب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله اوکراین به رستورانی در دونتسک | ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند + فیلم آتش سوزی در شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی ادامه دارد + فیلم و عکس (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هلاکت یک نظامی صهیونیست دیگر در نوار غزه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت ۵۰ استاد و بیش از دو هزار و ۴۰۰ دانشجو در اعتراضات دانشجویی در آمریکا حمله پهپادی حزب‌الله به سامانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) شمال فلسطین اشغالی در تاریکی فرو رفت قسام: به قطع کردن سر افسران جنایتکارتان ادامه می‌دهیم حملات جدید مقاومت به نظامیان صهیونیست در غزه + فیلم (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صهیونیست‌های خشمگین خواستار انحلال کابینه نتانیاهو شدند + فیلم (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «رامون» اسرائیل (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تظاهرات گسترده در فلسطین اشغالی علیه کابینه نتانیاهو هیلی زوج انتخاباتی احتمالی ترامپ حماس: مذاکرات به بن‌بست رسید
سرخط خبرها

فاصله ما با مرام بهشتی

  • کد خبر: ۱۱۴۶۸۳
  • ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
فاصله ما با مرام بهشتی
محمد الهی خراسانی - استاد و پژوهشگر حوزه علمیه

دوستان و نزدیکان شهید بهشتی در خاطراتی که نقل کرده‌اند، ویژگی‌هایی را برای او برشمرده‌اند که نشان می‌دهد چرا ما امروز به گفتن از بهشتی نیاز داریم و چرا با مرام بهشتی فاصله داریم.

بهشتی به‌معنای واقعی، اهل تقوا و پرهیزگاری بود و مراقب بود در گفتار و رفتارش، چیزی خلاف حق نباشد. حب و بغض‌ها و طرف‌داری یا موضع‌گیری‌هایش، او را از مدار حق خارج نمی‌کرد. او در کارهایش بسیار منظم بود. برای هر کاری زمان لازم را در نظر می‌گرفت و نه زودتر اقدام به آن کار می‌کرد و نه دیرتر. نظم و انضباط کاری او بار‌ها دوستانش را شگفت‌زده کرده بود.

باسواد، اندیشور و صاحب‌نظر بود و درک دقیقی از مسائل داشت. تحلیل‌هایش برآمده از آگاهی‌های عمیق از مبانی دینی و واقعیت‌های اجتماعی بود.

بسیار صبور و خویشتن‌دار بود و طوفان ناملایمات و مشکلات، دریای وجودش را متلاطم نمی‌کرد.

دنیادیده بود و با وجود تجربه زندگی در غرب، در برابر غرب مدرن خودباخته و شیفته آن نبود. او همواره بر خودباوری و تکیه بر هویت و ظرفیت دینی و ملی تأکید می‌کرد.

فروتن بود و خود را بالاتر از دیگران نمی‌دید و شخصیت علمی و جایگاه اجتماعی‌اش را به رخ دیگران نمی‌کشید.

گفتگو و تعامل را بر نزاع و تقابل ترجیح می‌داد و تحمل شنیدن آرای مخالف و دیدگاه‌های متفاوت را داشت.

خود را میزان حق و باطل نمی‌دانست و دیگران را بر اساس اعتقادشان به او قضاوت نمی‌کرد. یک بار یکی از منتقدان سرسختش را در کمال تعجب برخی اطرافیان، برای مسئولیتی پیشنهاد کرده بود.

انحصارطلب و تمامیت‌خواه نبود و به استفاده از ظرفیت همه نیرو‌های پای کار انقلاب، اعتقاد داشت. با همه سلایق و تفاوت‌ها در چارچوب ارزش‌های اسلام و انقلاب، می‌توانست کار کند و از فکر و توان آن‌ها برای پیشبرد اهداف انقلاب و نظام بهره ببرد.

او به کار جمعی و تشکیلاتی معتقد بود و با تک‌روی و موازی‌کاری سر سازگاری نداشت و همواره دوستان و اطرافیانش را به کار در کنار هم و استفاده از توان جمع دعوت می‌کرد. اسلام را دینی اجتماعی و تشکیلاتی می‌دید و بسیاری از شعائر و احکام اسلامی مانند مسجد و نماز جماعت و حج و جهاد را دلیل بر اولویت کار جمعی بر فردی می‌دانست.

دغدغه اصلی‌اش انجام وظایفش بود و خودش را درگیر حرف این و آن نمی‌کرد. در اوج اتهام‌زنی‌های جریان هوادار بنی‌صدر، گفته بود نباید از کارهایمان باز بمانیم و مشغول دفاع‌کردن از خودمان بشویم. مرد عدالت بود و فقر و فساد و تبعیض را در جامعه اسلامی تحمل نمی‌کرد و با همه وجود، برای ریشه‌کن‌ساختن ظلم و استضعاف و رواج عدالت و انصاف تلاش می‌کرد.

در برابر دشمنان دین و ملت، سرسخت و قاطع بود و اجازه نمی‌داد کاستی‌های داخلی، بیگانگان و بدخواهان را به طمع بیندازد و و آن‌ها را به ماهیگیری از آب گل‌آلود امیدوار سازد. خودش را وقف اسلام و انقلاب اسلامی کرده بود و هرجا که به حضورش نیاز بود، درنگ نمی‌کرد و خواسته‌های شخصی‌اش را برای اسلام و انقلاب کنار می‌گذاشت. خوب است یک بار دیگر فاصله خود را با مرام بهشتی مرور کنیم و برای کم‌کردن این فاصله بیشتر تلاش کنیم. آینده انقلاب در گرو مرام بهشتی انقلابی‌هاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->